تاثیر آموزش نقاشی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1066-CNF
نویسندگان
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر آموزش نقاشی در کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان دختر دبستانی شهرستان زرند بود که با روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری، کلیه‌ی دانش آموزان دختر دبستان شهید یزدانی زرند بود که از میان آنها 50نفر به صورت تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌‌ی پرخاشگری لاریجانی (1380) بود. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون tگروه‌های مستقل برای تفاوت بین گروه کنترل وآزمایش استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مقدار p– برابر 001/0 می باشد، بنابراین آموزش نقاشی در کاهش میزان پرخاشگری عملی و کلامی دانش آموزان موثر بود. به طور کلی، این یافته ها بیانگر این است که آموزش نقاشی در کاهش میزان پرخاشگری دانش‌آموزان دختر دبستانی مؤثر بوده است. اهمیت دادن، گسترش و توسعه هنر به ویژه آموزش نقاشی در مدارس یکی از راه هایی است که می تواند در کاهش پرخاشگری دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته باشد.
کلیدواژه ها