بررسی تأثیرتلفیق درس ریاضی با درس هنر بر میزان یادگیری و خلاقیت دانش آموزان

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1062-CNF
نویسندگان
1مدرس دانشگاه فرهنگیان استان فارس
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف کاربردی در آموزش‏وپرورش، بر اساس روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل به بررسی تأثیر تلفیق درس ریاضی با درس هنر بر میزان یادگیری و خلاقیت دانش‏آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 99 – 1398 پرداخته است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی شهرستان جهرم بود، که 34 نفر به شیوه در‌دسترس انتخاب گردید، بعد از همسان سازی بر اساس معدل سال قبل با نیم درصد اختلاف معدل در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار های مورد اسـتفاده در این پژوهش آزمون یادگیری محقق ساخته و آزمون خلاقیت تورنس بود که خلاقیت را در 4 بعد، سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط اندازه گیری می کند. روایی و پایایی آزمون هم در پژوهش های پیشین و هم در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تلفیق درس ریاضی با درس هنر بر میزان یادگیری و خلاقیت دانش‏آموزان تأثیر مثبت و معناداری داشته است و بین نمرات آزمون یادگیری و خلاقیت دانش آموزان با احتساب متغیرهای کنترل و تعدیل نمرات پیش آزمون در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. از یافته های این پژوهش می توان جهت بهبود میزان یادگیری و خلاقیت در دانش آموزان اصتفاده نمود.
کلیدواژه ها