نقش فناوریهای نوین در آموزش هنر دوره ابتدایی
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان
1دانشگاه زینب کبری کازرون
2گروه علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س) تهران، ایران
چکیده
در میان مقاطع تحصیلی، مقطع ابتدایی یکی از حساس ترین مقاطع آموزشی محسوب میگردد. سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته و به کارگیری افراد با تجربه در این مقطع خود دلیلی بر این مدعا است. برای مثال در کشور آلمان، کسانی که میخواهند به منزله معلم ابتدایی فعالیت نمایند باید از قابلیتهای خاصی برخوردار باشند و مدت زمان بیشتری را صرف تحصیل در آموزش ابتدایی نمایند .
یکی از حیطههای مهم در برنامه درسی آموزش ابتدایی موضوعات درسی و نحوه آموزش به دانش آموزان است. در این میان بعضی از برنامههای درسی (مانند هنر و ورزش) نسبت به دیگر برنامههای درسی مورد بیمهری و بیتوجهی قرار گرفته است و به آنها به دیده زنگ تفریح و استراحت نگریسته میشود. شاید دلیل این امر این است که پتانسیلهای هنر برای مسئولان و معلمان به خوبی شناخته شده نیست. به نظر میرسد در کشور ما هم چنین وضعیتی حکم فرما باشد. در چنین شرایطی ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر میتواند مشکل را دو چندان سازد. مقاله حاضر ضمن بیان مزیتها و محدودیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، چگونگی استفاده از فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر در مقطع ابتدایی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
یکی از حیطههای مهم در برنامه درسی آموزش ابتدایی موضوعات درسی و نحوه آموزش به دانش آموزان است. در این میان بعضی از برنامههای درسی (مانند هنر و ورزش) نسبت به دیگر برنامههای درسی مورد بیمهری و بیتوجهی قرار گرفته است و به آنها به دیده زنگ تفریح و استراحت نگریسته میشود. شاید دلیل این امر این است که پتانسیلهای هنر برای مسئولان و معلمان به خوبی شناخته شده نیست. به نظر میرسد در کشور ما هم چنین وضعیتی حکم فرما باشد. در چنین شرایطی ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر میتواند مشکل را دو چندان سازد. مقاله حاضر ضمن بیان مزیتها و محدودیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، چگونگی استفاده از فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر در مقطع ابتدایی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
کلیدواژه ها