اصول تربیت زیبایی شناسی در دوره ابتدایی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1042-CNF
نویسندگان
مربی ، گروه زبان و ادبیات،دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران
چکیده
زیبایی شناسی و هنر یک زبان جهانی است و مرز های فرهنگی و اجتماعی را در می نوردد و در تمام شؤونات و طول زندگی مادی و معنوی جاری می شود. به طوریکه بدون زیبایی شناسی دست یابی به معنای زندگی ناقص و ناخوشایند است. هدف این پژوهش، شناسایی اصول تربیت زیبایی شناسی در دوره ابتدایی بود. روش آن برخوردار از راهبرد کیفی و روش نظریه بنیادی است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، با10 نفر از صاحب‌نظران حوزه علوم تربیتی و زیبایی شناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده های گرد‌آوری‌شده برمبنای روش استراوس و کوربین در سه مرحله، (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش 27 مقوله محوری را به عنوان اصول تربیت زیبایی شناسی معرفی می کند: تلفیق، حساسیت زیبایی شناسی، خلاقیت، تخیل، تولید هنری، زیبایی شناسی کالبدی، فضا و مکان، فرم، ارتباط با طبیعت، اکتشاف، زیبایی باطنی، جذابیت، خدا گونگی، تفاوت های فردی، نگرش، ادراک، پرورش استعداد، تفکر انتقادی، معلم، انعطاف پذیری، زمان، انواع هوش، احساسات و عواطف، مشارکت، آموزش زیبایی شناسانه، تناسب و پرورش اخلاقی. این اصول، حول مقوله محوری تحت عنوان «اصول تربیت زیبایی شناسی» گرد آمدند.
کلیدواژه ها