اثربخشی آموزش هنر در رشد و تقویت مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1041-CNF
نویسندگان
دبیر آموزش و پرورش. مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده
آموزش هنر به عنوان یکی از مواد درسی در دوره ابتدایی، چند دهه ای است که جایگاه بهتری در برنامه درسی مدارس یافته است؛ و این فرصتی است که علاوه بر تربیت هنری که هدف مهم آن است، می توان از آن به عنوان محرکی قوی در جهت رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان به نحو مطلوبی استفاده کرد. دیسیپلین های هنر از قبیل طراحی و نقاشی، مجسمه سازی، ارتباط تصویری، هنرهای آوایی، قصه گویی و هنرهای نمایشی به جهت جذابیت و ظرفیتی که دارند، می توانند به منزله ابزاری کارآمد در جهت رشد و تقویت رفتارهای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. این نوشتار به بررسی و تحلیل پژوهش های انجام شده در این زمینه می پردازد. نتایج حاصل از این تحقیقات که در کشورهای مختلف انجام شده، این موضوع را به اثبات می رساند که اگر شاخه های مختلف هنر به درستی و با برنامه ریزی دقیق از جمله به کارگیری معلمان کار آزموده در مدارس ابتدایی انجام شود، می تواند بسیاری از مهارت های اجتماعی و عاطفی از جمله عزت نفس، خود باوری، همدلی، مسئولیت پذیری، همکاری، چشم انداز، سازگاری اجتماعی و جامعه پذیری را به نحو مطلوبی تقویت و بهبود بخشد. بدیهی است که این مهارت ها شاخصه سلامت اجتماعی و عاطفی افراد شناخته شده و رشد و تقویت آنها از سنین کودکی یکی از مهمترین دغدغه های نظام های آموزشی در دنیا بشمار می رود.
کلیدواژه ها