بررسی تطبیقی برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1034-CNF
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شیراز
2دکترای فلسفۀ هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده
مطالعۀ تطبیقی فرآیندی است که در نهایت کوشش میکند، تفاوتها و شباهتهای میان پدیدهها را تبیین کند. این مطالعات با بهرهگیری از اطلاعات و تجارب کسبشده در جوامع دیگر به برنامهریزان و طراحان برنامههای آموزشی این امکان را میدهد تا با گامهای سنجیده و با آگاهی از تدابیری که دیگران در جهت حل و فصل امور آموزشی داشتهاند، نسبت به تدوین طرحهای منطقی و سنجیده به منظور پیشرفت و توسعۀ کمی و کیفی آموزشوپرورش اقدام نمایند؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان بوده است تا موجب شناسایی تفاوتها و شباهتهای میان این دو گردیده و در نهایت فرصتها و تهدیدهای موجود در برنامۀ درسی هنر کشف گردد. این پژوهش از بُعد هدف، کاربردی و از نوع کیفی است که با روش توصیفی-تحلیلی و به کمک الگوی بِرِدی در چهار مرحلۀ توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در کشورهای جهان و نمونۀ آماری آن برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی در ایران و انگلستان است. عمدهترین نتایج این پژوهش نشان میدهد که شباهتها و تفاوتهای قابل ملاحظهای میان برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی هر دو کشور وجود دارد. شباهتها بیشتر در محتوا و تفاوتها بیشتر در اهداف، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی دیده میشود. همچنین تحلیل یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در حوزۀ عمل یا اجرای برنامۀ درسی هنر دورۀ ابتدایی، فاصلۀ زیادی بین ایران و انگلستان در عناصر بررسیشده دیده میشود.
کلیدواژه ها