روان شناسی رنگ ها در نقاشی کودکان

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1031-CNF
نویسندگان
1آموزش ابتدایی، پردیس الزهرا(س)،دانشگاه فرهنگیان،سمنان، ایران
2آموزش ابتدایی، پردیس الزهرا(س)، دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران
3هیأات علمی، پردیس الزهرا(س)،دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران
چکیده
راهها و وسایل پرورش کودک فراوان است یکی از آنها که کمتر مورد توجه قرار میگیرد ولی قبل از هر وسیله بیش از هر چیز دیگر میتواند به آموزش کودک کمک نماید (نقاشی) است. رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن را متوجه خود می کند و وسیلهای است که بچه قبل از هر چیز میتواند به خلق آن بپردازد. اگر نقاشی عمیقترین وسیله آموزش کودک نباشد میتوان گفت یکی از مهمترین و اولین وسیله آموزش و پرورش اوست و با این وجود در نظام آموزشی کشور ما به خصوص در دورة ابتدایی کمتر از هر چیز دیگر به آن توجه میشود و اگر بخواهیم استدلال کنیم که نقاشی در تمام مرحلههای زندگی حتی در سنهای بالا میتواند وسیله مؤثری برای اعتلای انسان باشد و به جرأت میتوان گفت که برای تربیت روانی و تکامل فکری بچه وسیله مؤثری است منتها باید مانند هر علم یا فن دیگر راه استفاده از آن را بدانیم.نقاشی زبان کودکان است .آنها از طریق نقاشی کشیدن، قصه گویی، بازی کردن و ... شناخته می شوند . نقاشی به ما کمک می کند تا به دنیای درونی و روح کودک پی ببریم. هدف از این پژوهش، بررسی استفاده رنگ ها در نقاشی کودکان از منظر علم روان شناسی است. روش پژوهش کیفی و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.
کلیدواژه ها