فلسفه تربیت هنری در دوره ابتدایی
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1023-CNF
نویسندگان
استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
چکیده
هدف کلی این پژوهش، تبیین چیستی (ویژگیها)، چرایی (ضرورت) و چگونگی (اصول) تربیت هنری در دوره ابتدایی بود. این پژوهش، با رویکردی کیفی و با به کارگیری روش اسنادی صورت گرفته است. پرسشهای اصلی پژوهش نیز عبارت بود از: 1. ویژگیهای تربیت هنری در آموزش دوره ابتدایی چیست؟، 2. ضرورت تربیت هنری در آموزش دوره ابتدایی چیست؟ و 3. اصول تربیت هنری در آموزش دوره ابتدایی کداماند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که تربیت زیباییشناختی و هنری بخشی از جریان تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است که ناظر به رشد قوهی خیال و پرورش عواطف و احساسات زیباییشناختی است. توجه به بعد عاطفی و احساسی کودکان در دوره ابتدایی و عینیبودن شناخت کودکان در این دوره از رشد شناختی از دلایل نیاز به تربیت هنری در آموزش دوره ابتدایی است. همچنین تاکید بر پرورش حواس، فراهمسازی زمینههای مناسب پرورش تخیل و قوه خیال، تاکید بر فراهمسازی زمینههای کسب شایستگی رمزگزاری و رمزگشایی برای متربیان از جمله اصول تربیت هنری میباشد.
کلیدواژه ها