تاثیر زنگ هنر بر خلاقیت دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1021-CNF (R1)
نویسندگان
علوم تربیتی،مرکز عالی شهید رجایی،دانشگاه فرهنگیان،اصفهان،اصفهان
چکیده
هنر در پایدارترین جلوه های خود به ارزش های بنیادینی نظر دارد که انسان با تکیه بر آن از سطح شناخت های سطحی رها شده و تحول واقعی و اصیل که نتیجه روی آوردن به ارزش هاست را امکان پذیر می سازد. این تحول در انسان چیزی جز «تربیت » نیست .هدف این تحقیق تحلیل نظریه هاى مختلف در زمینة یادگیرى خلاق و بررسى تأثیر هنر بر خلاقیت افراد است تا معلوم شود زنگ هنر تا چه اندازه و چگونه بر خلاقیت دانش آموزان اثر می گذارند. در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق نیمه تجربى، ارتباط میان زنگ هنر و خلاقیت دانش آموزان سنجیده شده است. کلاس اول نمونة شـاهد که بر طبق همان روال عادی برنامه ی درسی مشخص شده توسط سازمان اموزش و پرورش پیش می رود، کلاس دوم به عنوان نمونه اى که در آن زنگ هنر حذف شده است و جایگاهش را به دروس دیگر داده است و کلاس سـوم نمونه اى است که علاوه بر ساعت هنری مشخص شده در برنامه درسی اش، دانش آموزان با آموزش ها و مفاهیم هنرى نیز آشنا می شوند و یک ساعت مازاد هنری دیگر به برنامه درسی ان ها اضافه می شود. مدت انجام آزمون دو ماه بوده. براى سـنجش خلاقیت از آزمون اسـتاندارد تورنس، قبل و بعد از مدت مقرر استفاده شد. دستاوردهاى پژوهش مبین آن است که زنگ هنر بر خلاقیت دانش آموزان تاثیرگذار است، هرچند این تأثیر خطى نیست و در برخى موارد ناسازگاری هایى را نیز نشان می دهد.
کلیدواژه ها