آموزش هنر در مقطع ابتدایی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1020-CNF (R1)
نویسندگان
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده
در میان مقاطع تحصیلی مقطع ابتدایی یکی از حساسترین مقاطع آموزشی محسوب می گردد. سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته و به کارگیری افراد با تجربه در این مقطع خود دلیلی بر این مدعا است. یکی از حیطه های مهم در برنامه درسی آموزش ابتدایی موضوعات درسی و نحوه آموزش به دانش آموزان است. در این میان بعضی از برنامه های درسی(مانند هنر و ورزش) نسبت به دیگر برنامه های درسی مورد بی مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است و به آنها به دیده زنگ تفریح و استراحت نگریسته می شود. شاید دلیل این امر این است که پتانسیل های هنر برای مسئولان و معلمان به خوبی شناخته شده نیست. در چنین شرایطی ورود فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر می تواند مشکل را دوچندان سازد. زیرا آموزش هنر با شیوه فعلی در مدارس کشور به طور صحیح جا نیفتاده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مدارسی که در ایران به آموزش دروس از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات مبادرت ورزیده اند موفق نبوده اند. همچنین نتایج تحقیق اذعان می کند از آنجایی که زیان ارتباطی فناوری های جدید(صدا، انیمیشن، موزیک، نمایشنامه، ویدیو، گرافیک و صدا) زبان هنر نیز می باشد، دانش آموزان با انگیزه بیشتری می توانند پذیرای آموزش هنر باشند. مقاله حاضر ضمن بیان مزیت ها و محدودیت های فناوری های اطلاعات و ارتباطات، چگونگی استفاده از فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات برای آموزش هنر در مقطع ابتدایی مورد بحث قرار می دهد.
کلیدواژه ها