بررسی رابطه و تاثیر متقابل بین هنر و تربیت
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1017-CNF
نویسندگان
مدیر آموزگار ابتدایی
چکیده
رابطه هنر و تربیت، رابطه ای دیرین است. امروزه نیز هنر در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی بخصوص در حوزه تعلیم و تربیت دارای جایگاهی بی بدیل است و چنان چه پیام های آموزشی و تربیتی با جاذبه های هنری همراه شود موفقیّت و اثربخشی مضاعفی پیدا می کنند. بنابراین باید این واسطه ارزشمند را به خوبی شناخت و آن را در نظام آموزش رسمی و غیررسمی به خدمت گرفت. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و هدف آن بررسی نقش و پیامدهای تربیتی هنر در عموم بخصوص کودکان و نوجوانان است.
فرض اصلی مقاله حاضر این است که هنر نگاهی به ابعاد و کارکردهای تربیتی هنر نقشی ماندگار در پرورش ابعاد مختلف شخصیّت انسان و رشد ویژگی ها و قابلیّت های مختلف او دارد. لذا هنر با همه گستردگی و در تمامی جلوه هایش، بیانگر زمینه ای در آدمی است که رشد و بروز آن مستلزم فعالیتی منظّم و هدفمند، بنام تربیت هنری است.
برای بررسی این فرضیّه، پیامدهای تربیتی و روانشناختی آموزش از طریق هنر به استناد مجموعه ای از مستندات پژوهشی و جستجوی هدفمند در منابع علمی شناسایی و تشریح شده است. نتایج بیانگر آن است که کارکرد اساسی هنر، تأثیرگذاری بر حوزه های مختلف شناختی، تربیت معنوی و رشد فضائل اخلاقی، رشد احساسات و عواطف، پرورش خلاقیّت و آفرینش گری توسعه ارتباطات اجتماعی و شکل دهی به هویّت فرهنگی در مخاطبان است
فرض اصلی مقاله حاضر این است که هنر نگاهی به ابعاد و کارکردهای تربیتی هنر نقشی ماندگار در پرورش ابعاد مختلف شخصیّت انسان و رشد ویژگی ها و قابلیّت های مختلف او دارد. لذا هنر با همه گستردگی و در تمامی جلوه هایش، بیانگر زمینه ای در آدمی است که رشد و بروز آن مستلزم فعالیتی منظّم و هدفمند، بنام تربیت هنری است.
برای بررسی این فرضیّه، پیامدهای تربیتی و روانشناختی آموزش از طریق هنر به استناد مجموعه ای از مستندات پژوهشی و جستجوی هدفمند در منابع علمی شناسایی و تشریح شده است. نتایج بیانگر آن است که کارکرد اساسی هنر، تأثیرگذاری بر حوزه های مختلف شناختی، تربیت معنوی و رشد فضائل اخلاقی، رشد احساسات و عواطف، پرورش خلاقیّت و آفرینش گری توسعه ارتباطات اجتماعی و شکل دهی به هویّت فرهنگی در مخاطبان است
کلیدواژه ها