بررسی موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان ایوان
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1014-CNF (R1)
نویسندگان
1مدیر آموزگار ابتدایی
2آموزگار ابتدایی
چکیده
یکی از وظایف نظام آموزشی توجه به استعدادها و خلاقیت های هنری دانش آموزان بویژه در دوران ابتدایی است. لیکن در نظام آموزشی فعلی هنوز جایگاه هنر و نقش پرورشی آن برای معلمان و مدیران مدارس روشن نیست. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی در شهرستان ایوان بوده است . نمونه آماری در این پژوهش120نفر از معلمان ابتدایی شاغل در شهر اصفهان در سال 1400/1399 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم با توجه به جنسیت انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی انتخاب گردید. در این پژوهش از یک پرسشنامه ی محقق ساخته ی 45 سؤالی استفاده شده است. این پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرانباخ 871/0 به دست آمد. داده های حاصل از این پژوهش به وسیله ی آزمون های t تک نمونه ای، t برای دو نمونه ی مستقل و( F ) تجزیه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. نتایج تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که نگرش منفی معلمان، کمبود معلم متخصص، عدم آشنایی معلمان با روشهای مناسب تدریس، فقدان امکانات مناسب و ارزشیابی نامناسب از درس هنر، بیشتر از حد متوسط؛ عدم آگاهی مدیران مدارس از نقش هنر در حد متوسط؛ بی توجهی برنامه ریزان و مسئولین، و بی اطلاعی اولیای دانش آموزان از اهمیت درس هنر، کمتر از حد متوسط مانع اجرای درست درس هنرمی شوند.
کلیدواژه ها