کاربرد آموزش هنر در تعلیم و تربیت و ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان دوره ابتدایی

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1008-CNF
نویسندگان
دانشگاه فرهنگیان همدان. پردیس شهید باهنر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اهمیت و کاربرد آموزش هنر در تعلیم و تربیت و ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان در دوره ابتدایی می باشد.‌ مطالب و محتوای این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی با مطالعه و استناد به مقالات، کتب و پایگاه های اطلاع رسانی معتبر استخراج شده است. یافته های به دست آمده نشان می دهند که آموزش هنر یکی از موثر ترین دروس عملی جهت پرورش خلاقیت و ارتقای سطح سلامتی، مهارتی و تربیتی دانش آموزان به ویژه در مقطع دبستان می باشد. دانش آموزان با انجام فعالیت هایی مانند نقاشی، طراحی، سرود، تئاتر، موسیقی، ادبیات و دیگر هنر ها می توانند به شناخت از خود، افزایش عزت نفس، خودباوری، هویت یابی، مهارت های اجتماعی، سلامت جسمانی، پالایش روان، روحیه همکاری و افزایش خلاقیت در حل مسائل زندگی دست یابند. در این مقاله نخست به بررسی رابطه هنر با سه مولفه خلاقیت، سلامتی و تربیت در کودکان پرداخته شد و سپس اثربخشی هنر های تجسمی از جمله نقاشی، ادبیات شعر و داستان، کاردستی، نمایش و موسیقی بر مهارت هایی مانند خلاقیت، سلامت روان، مهارت های اجتماعی، توانایی جسمی-حرکتی و یادگیری فعال دانش آموزان دوره ابتدایی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهند که آموزش هنر در دوره دبستان یکی از مهم ترین زمینه های پرورش خلاقیت و تشخیص سطح سلامت روح و جسم در دانش آموزان دوره ابتدایی است. در پایان پیشنهاد هایی برای تدریس بهتر درس هنر به معلمان توصیه می شود.
کلیدواژه ها