ادراک و تجربه زیسته دانش آموزان دوره ابتدایی از عوامل موثر بر مغفول ماندن درس هنر (مطالعه پدیدار شناسی)
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1007-CNF
نویسندگان
1علوم تربیتی,آموزش,واحدآزاد مسجدسلیمان
2استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشکده آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان، شادگان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بازنمایی تجربه زیسته دانش آموزان دوره ابتدایی از عوامل مؤثربرمغفول ماندن درس هنر در شهرستان اندیکا بود.این پژوهش به شیوه ی کیفی و روش پدیدار شناسی انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش پانزده نفر از دانش آموزان دوره ی ابتدایی شهرستان اندیکا به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. یافته های حاصل از تجارب زیسته دانش آموزان که مبتنی بر داده های کد گذاری شده و استخراج مضامین اصلی و فرعی از آن ها می باشند، نشان می دهند که عوامل مؤثر بر زنگ هنر ابتدایی را می توان در سه درون مایه اصلی (عوامل فردی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی) و 5درون مایه فرعی (نگرش منفی نسبت به هنر، فضا وامکانات نامناسب، نگرش معلم نسبت به زنگ هنر، عدم مهارت و نداشتن خلاقیت معلم برای پرورش ذوق هنری بچه ها، نگرش والدین نسبت به پرورش ذوق هنری کودکان) خلاصه کرد. یافته های پژوهشی حاضر ضرورت توجه به عوامل مختلفی را که در زنگ هنر از سوی دانش آموزان به عنوان معیارهای اصلی توسعه پایدار محسوب می شود، را نشان می دهد.
کلیدواژه ها