تربیت هنری بسته ای برای رشد خلاقیت

پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1005-CNF
نویسندگان
1آموزگار ابتدایی/ واحد سلمان فارسی/ دانشگاه فرهنگیان
2مدرس آموزگار ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی ارشدکودکان استثنائی، دانشگاه آزاد شیراز
چکیده
از دیر باز، هنر به عنوان یکی از کارکردهای مهم و اساسی در نظام های آموزشی جوامع مطرح بوده است. با توجه به رویکردهای متنوع هنر می توان گفت: ما به تربیت هنری به منظور پرورش انسان های کامل و رشد یافته، یعنی شهروندانی که تمدن شایسته و مناسبی را ارزشگذاری کنند، به صورتی گسترده و عمیق نیازمندیم.علاوه بر آن، نقش تربیت هنری در ایجاد و بارور سازی زمینه های سازنده ای مانند بروز نوآوری و خلاقیت، رشد مهارتهای فکری و شناختی، پرورش و تعدیل عواطف و احساسات یا ایجاد تغییرات عمیق در سلوک فردی، رشد اخلاقی، افزایش اعتماد به نفس، رشد مهارتهای مربوط به دست ورزی و ... قبل توجه و تامل است. از این روست که مکاتب گوناگون فکری، سیاسی و اعتقادی، هنر را به منزله وسیله ای کارآمد در جهت توسعه مفاهیم و معارف مختلف جامعه دانسته و آن را در پرورش انسان به گونه ای متناسب با هدفهای خود به کار گرفته اند. در این مقاله سعی شده با مروری بر بررسی جایگاه هنر در یادگیری و ارائه بحث پیرامون الگوی تربیت هنری مولفه های این الگو را در رشد خلاقیت دانش آموزان مورد مطالعه و بررسی قرار داده و به ضرورت توجه به تاثیر این الگو بر رشد خلاقیت بپردازد.
کلیدواژه ها